PENGUMUMAN

JOM BELI PRODUK KECANTIKAN DI CHANTEKGOJES :) . SMS SAHAJA : +6 011 25 467 465... SEBARANG PANGGILAN TIDAK AKAN DILAYAN SAMA SEKALI. PLEASE! NO CALL! SMS SAHAJA... NO.TRACKING AKAN DIBERI PADA SEBELAH MALAM SETELAH BARANG DIHANTAR OLEH POSLAJU. TERIMA KASIH KERANA MEMAHAMI :)

LIKE ME :)

Saturday 4 April 2015

BUNGA CENGKIH UNTUK KESIHATAN GIGI

Bismillah...

Assalamualaikum gojes :)

Hari ni nak heboh pasal bunga cengkih. Mesti ramai yang dah tahu apa itu bunga cengkih. Tapi ramaikah yang mengetahui bahawa bunga cengkih ini amat baik untuk kesihatan gigi kita? Ya. Terlalu banyak sebenarnya khasiat cengkih bagi mengatasi masalah pada bahagian mulut kita. Disini saya akan memfokuskan kepada masalah pada gigi, tidak kira sama ada gigi kuning, karat gigi, karang gigi mahupun mulut yang berbau disebabkan kurang penjagaan teliti berkaitan dengan gigi. 

Cengkih (bahasa Inggeris: Clove, nama saintifik: Syzygium aromaticum; Eugenia aromatica) merupakan sejenis tumbuhan yang bunganya digunakan sebagai rempah sejak zaman dahulu lagi. Ia terdapat dengan banyaknya di Zanzibar, Madagascar dan Indonesia. Rempah cengkih merupakan kuntum bunga pokok cengkih yang dikeringkan. Pokok yang berasal dari Maluku, Indonesia ini turut ditanam di Madagascar, Zanzibar, India dan Sri Lanka.


BUNGA CENGKIH (ehsan google image)

Pokok cengkih merupakan sejenis tumbuhan malar hijau yang wangi dan tumbuh setinggi 8 - 12m. Daun-daunnya berkeadaan lelembing dan bergagang pendek. Bunga-bunganya terhasil pada setiap hujung ranting. Kudup-kudup bunga dipetik sebelum ia sempat mengembang menjadi bunga.

Pokok cengkih ditanam sepanjang tahun dan boleh tumbuh dengan ketinggian 10-20 m, mempunyai daun berbentuk lonjong yang berbunga pada pucuk-pucuknya. Kuntum bunga pada awalnya berwarna hijau, dan bertukar merah apabila sudah mekar. Pada waktu ini, cengkih sedia dikutip jika sudah mencapai panjang 1.5-2 cm.

Ok, mari kita lihat khasiat lain bunga cengkih : 

KHASIAT BUNGA CENGKIH

Menguat paru-paru dan sistem pernafasan.
Menguatkan jantung
Kesihatan mata
KETAHANAN GIGI
Menguatkan daya ingatan
MENGHILANGKAN SAKIT GIGI
Menghilangkan rasa mual dan pening
 MENGHILANGKAN BAU BUSUK MULUT
 Menghilangkan bau peti sejuk
 Radang hati
Selsema
Sembelit
Mengelak semut
Penyakit zahir dan batin

Tahukah anda sebenarnya cengkih dapat membersihkan karang pada gigi? Tentu anda tidak menyangka bahawa bunga cengkih yang anda guna untuk memasak atau pun untuk menumis itu sebenarnya banyak khasiat untuk kesihatan gigi. 

Karang gigi sememangnya sangat mengganggu. lagi-lagi untuk penampilan seharian kita. Mana tidaknya, luaran berpakaian bagaikn ceo sebuah syarikat terkemuka, tetapi, apabila bukanya mulat untuk memulakan percakapan jelas tersusun barisan gigi kuning, kotor dan menjijikan.

GIGI BERKARAT (ehsan google image)


Maafkan saya andai ada yang terasa. Tapi itulah yang berlaku kepada kita sekarang. Selepas makan sarapan pagi, minum kopi, teh, merokok dan mungkin kita terlalu lewat untuk ke pejabat sampai tidak sempat untuk menggosok gigi. Tengok-tengok gigi dah melekat kesan kopi dan sisa makanan. Bukankah itu perkara yang perlu kita jaga selain daripada penampilan seharian  kita? 

Jadi mulai sekarang, anda perlu lebih serius untuk penjagaan gigi anda! Saya tak nak cakap banyak. Terserah pada anda untuk mencari alternatif untuk penjagaan gigi anda. Sama ada anda mahu pergi ke klinik setiap hujung bulan ataupun menggunakan RASYAN HERBAL CLOVE TOOTHPASTE! 


UNTUK PEMBELIAN RASYAN HERBAL CLOVE TOOTHPASTE
KLIK :  http://chantekgojes.blogspot.com/2015/04/rasyan-herbal-clove-toothpaste-untuk.html



yup! RASYAN HERBAL CLOVE TOOTHPASTE. Ubat gigi terkini untuk menghilang karang gigi, kuning gigi dan memutihkan gigi serta menghilangkan bau mulut anda! Ubat gigi yang menggunakan cengkih sebagai formula untuk memudahkan anda semua. 

RASYAN HERBAL CLOVE TOOTHPASTE BERKESAN UNTUK PUTIHKAN GIGI DAN MENGHILANGKAN KARAT GIGI


Mahukah anda tumbuk atau kisar bunga cengkih setiap pagi? Tumbuk atau kisar banyak-banyak takut tak terguna pulak nanti. Apa kata anda cuba RASYAN HERBAL CLOVE TOOTHPASTE :) InshaAllah. Masalah kuning gigi, karang gigi serta bau mulut dapat diatasi jika anda rajin menggunakan RASYAN HERBAL CLOVE TOOTHPASTE setiap hari, 2x sehari.  Pagi dan sebelum tidur. Cubalah. Anda mampu mengubah penampilan dari dalam mulut anda. Mungkin ada yang "JEALOUS" dengan gigi anda!


UNTUK PEMBELIAN RASYAN HERBAL CLOVE TOOTHPASTE
KLIK :  http://chantekgojes.blogspot.com/2015/04/rasyan-herbal-clove-toothpaste-untuk.html


TERIMA KASIH GOJES2 KERANA SUDI MENJENGUK BLOG CHANTEKGOJES :)



No comments:

Post a Comment

senyum selalu :)